Translate

---------------------------------------------------------------------------------

09 септември 2015

Склонение на личните местоимения | dLambow

Склонение на личните местоимения в английски език (Declension of personal pronouns)

 

Система за склонение на личните местоимения

В английски език системата от падежи, според които се прави склонение на личните местоимения (Declension of personal pronouns), е различна от таза при съществителните имена. така личните местоимения имат два падежа - именителен и обектен.

Declension of personal pronouns
Система за склонение на личните местоимения

Именителен падеж на личните местоимения.

  • I - аз,
  • you - ти,      
  • he - той,    
  • she - тя,    
  • it - то,
  • we - ние,
  • you - вие,
  • they - те.



Обектен падеж на личните местоимения.

  • me - мене, ми,
  • you - тебе, ти,
  • him - него, му,
  • her - нея, й,
  • it - него, му,
  • us - нас, ни,
  • you - вас, ви,
  • them - тях, ги.

Функции на личните местоимения в английското изречение

Личните местоимения във функцията си на подлог имат именителен падеж, а във функцията си на допълнение (пряко, косвено, предложно) имат формата на обектен падеж.

Подлог - в именителен падеж

  • I write letters. - Аз пиша писмо.
  • Не works at the mill. - Той работи в завода.
  • This girl studies at the institute; she studies very well. - Това момиче учи в института - тя се учи много добре.
  • I like these children. - Аз харесвам тези деца.
  • They play  in the garden in the morning. - Сутрин, те играят в градината.
  • We take English lessons. - Ние вземаме уроци по английски език.
                                            

Допълнения - в обектен падеж

  • Give me a pen, please (косвено). - Дайте ми химикалка, моля.
  • I work with him in the same shop (предложно). - Аз работя с него в същия цех.
  • I help him in his work (косвено). - Аз му помагав в работата.
  • Every day I see her at the lectures. (пряко) - Всеки ден я виждам на лекции.
  • I give her my notes (косвено). - Аз й давам своите записки.
  • I take books from her (предложно). - Аз вземам книги от нея.
  • I meet them every day (пряко). - Аз ги срещам всеки ден.
  • The teacher speaks English with us (предложно). - Преподавателят говори с нас на английски.

Функциите на местоименията "it" и "you"

Функциите на местоименията "it" и "you", имащи еднакви форми за именителен и обектен падеж, се различават само по своето място в изречението.


Като подлог - в именителен падеж.                               

  • I read a book by Jack London: it tells us about dogs. - Аз чета книга от Джек Лондон, в която се разказва за кучета.
  • You read very well. - Вие четете много добре.

Като допълнение - в обектен падеж.

  • I like it (пряко). - Аз го харесвам.
  • Do you know him? - Познавате ли го?

Това е основната информация по темата за склонение на личните местоимения (Declension of personal pronouns) в английски език, придружена с примери.

----------------

4 коментара:

шаферк-9 каза...

Личните местоимения в английски език: I, you, he/she/it, we, they, me, him, her, it, us, them, обозначават лица и предмети от гледна точка на тяхното отношение към говорещия. Например, "I" обозначава самия говорещ, "we" – говорещия съвместно с други лица, а "they" – някои други лица, намиращи се край говорещия и неговия събеседник.

stela_nor каза...

Личните местоимения могат да се променят по лице, число, род (в трето лице) и падеж (именителен и обектен). Обикновено изпълняват ролята на подлог в изречението:
- Именителен падеж - подлог - I am Ivan. - Аз съм Иван.
- Обектен падеж - допълнение - This ice-cream was bought for me. - Този сладолед е купен за мен.

stela_nor каза...

Обектен падеж може да се използва когато освен лични местоимения в изречението друго няма:
- Who called me? - Кой ми е звънил?
- I did. / Me. - Аз го направих. Аз (бях).

DAn4i_675 каза...

Ако към един глагол се отнасят няколко лични местоимения, то техния ред е следния: трето и второ лице преди първо:
He and I both like sailing. - И той и аз (и двамата) обичаме плаването.
Второ лице преди трето:
You and she should make it up with each other, you were such a nice couple. - Ти е тя трябва да се помирите помежду си, бяхте такава чудесна двойка.

Популярни публикации

Абонати:

Последни публикации в Самоучител: